… další důležitý aspekt leadershipu – vyjednávání odchodových podmínek

  • K dohodě lze dojít i v takových případech, kdy čekáte od protějšku velmi obtížnou opozici k vašemu záměru. Stačí k tomu tři ingredience – pocit volby, prostor pro přemýšlení o důsledcích a důsledná práce s přítomným časem…“ 

 

Vytýkací dopisy pro výpověď,
anebo pečlivá příprava na rozhovor, který povede ke vzájemné dohodě o ukončení pracovního poměru s vyjednáváním odchodových podmínek?

 

Občas se to stane každému vedoucímu. V týmu je škodná…

Je to zpravidla velmi zkušený zaměstnanec, uznávaný odborník, velmi kompetentní… Zároveň však negativní, vyhořelý, k nastávajícím změnám, které management postupně zavádí, velmi kritický.

A postupem času se z nepříjemného pocitu stává realita. To když zjišťujete, že ve vašem týmu zkresluje realitu a lidi ponouká k neposlušnosti a obcházení pravidel.

Důkazy je ovšem velmi obtížné si obstarat – před vámi se tento člověk chová (zdánlivě) profesionálně. Cítíte, že to není opravdové, že to je z jeho strany tak trochu hra.

Stav začíná být neúnosný. „Ne, ne, dále ho v týmu nesnesu,“ říkáte si, když vaše negativní pocity z něho, nedobrá atmosféra v týmu, zhoršené výsledky a malá angažovanost lidí převáží nad vaši obavou, že trh práce je doslova “vybrakovaný” a že bude velmi obtížné čelit námitkám od kolegů, jestli si opravdu může vaše firma dovolit obětovat odborníky s historickou zkušeností.

 

“Vyhodit” takového člověka je prakticky nemožné.

Ono se to lehce řekne – mít tři vytýkací dopisy a pak už zákoník práce umožňuje dát výpověď… Jenže tito lidé nejenže umí “žít z podstaty” a velmi pečlivě si dávají pozor, aby nezavdali jakoukoli konkrétní záminku k vašemu terminálnímu řešení,

ale zároveň pracují na tom, aby to celé vypadalo, že chyba je na vaší straně – že jako šéf selháváte prakticky ve všem…

  • Jak se tedy dobře připravit? Co nepodcenit?
    Co je podstatné udělat před dnem D, kdy povedete ten zásadní rozhovor?
  • A jak vytvořit v tomto rozhovoru situaci,
    ve které tento jinak problematický člověk sám – bez jakékoli manipulace –
    dospěje k rozhodnutí,
    že ukončit pracovní poměr teď hned
    a vyjednat si za to pro sebe příznivé odchodové podmínky
    je to nejlepší ze všech možných řešení, které v danou chvíli má?

 

Pro koho je kurz vhodný…

  • pro manažery / vedoucí týmů – na jakémkoli stupni vedení, kteří si uvědomují to, že umět vést rozhovory o ukončení pracovního poměru dohodu patří k zásadním komunikačním dovednostem leadera a že dříve či později budou nuceni v praxi tuto dovednost prokázat
  • pro ty vedoucí, kteří ve svém týmu mají “škodnou”, dospěli k rozhodnutí udělat radikální krok a potřebují se prakticky připravit a diskutovat možné nuance a specifické okolnosti
  • pro zkušené lídry – “zvědavce”, kteří si chtějí porovnat své komunikační strategie s dalšími alternativami a jsou ochotni a připraveni se inspirovat…

 

Pro koho kurz není vhodný…

  • pro ty, kteří ovlivňování a vyjednávání zaměňují za manipulaci a považují tyto typy rozhovorů za neetické komunikační hry. Prosím, zůstaňte radši v práci, anebo si třeba vezměte dovolenou a nechte nás pracovat…

 

Jak lektor pracuje?

  • zážitkem – ani chvilku se nebudete nudit, kurz je interaktivní – budete moci do obsahu a formy zasahovat, obsah vzniká na místě
  • skupinovou reflexí – máte možnost se inspirovat od ostatních účastníků kurzu, a to pomocí nehodnotící zpětné vazby

 

Nově získaná kompetence:

  • Šikovnými kontexty dokážu velmi rychle převést komunikačního protivníka z módu oponenta do módů řešitele a vyjednavače, který zažívá pocit vítězství, třebaže se naplňuje můj původní záměr.